Jak zvládnout rebranding?


Jsou to už více než dva roky co jsme rebrandovali Fantasyobchod. Když se dnes ohlédnu, vidím to jako malý zázrak. Zavedenou značku s patnáctiletou historií jsme nakonec rebrandovali za necelé tři měsíce...

V roce 2005 jsem měl nulové zkušenosti s podnikáním na internetu, neměl jsem plány ani vizi, bylo jen nadšení. Chtěl jsem mít obchod a chtěl jsem prodávat fantasy. Fantasyobchod.

Obchod ale rostl, už zdaleka nebyl jen fantasy a nebyl to jen obchod. Měli jsme vydavatelské ambice, vlastní výrobu, šilhali jsme za české hranice. Fantasyobchod nám byl najednou malý. Na začátku jsme zatoužili jen po novém modernějším logu, když jsem si to ale celé nechal projít hlavou, dávalo najednou smysl změnit celou značku.

Tři a půl roku trvaly přípravy, schůzky, konzultace, schvalování návrhů a nekonečné přepracovávání. Všechno se hrozně vleklo a většina firmy už z plánu rebrandovat náš milovaný Fantasyobchod byla otrávená. Lidé postupně začali odpadávat ze schůzek a setkání, přestali posílat feedback na jednotlivé iterace loga nebo byli čím dál kousavější a jízlivější. Nakonec jsem na to zůstal já, jeden a půl markeťačky (díky za ně!) + naši tři ajťáci a SEO konzultant Ivo Kylián.

O prázdninách 2021 jsem si řekl, že to buď zmákneme teď, nebo celý rebranding definitivně zařízneme. A zaříznout jsem to fakt nechtěl. Takže jsme "bouchli" nějakých 150 tasků a vrhli se na ně.

Spadla ze mě neskutečná tíha, když v září 2021 v adresním řádku zablikalo zelené kolečko a URL začínající imago.cz. Radost ale netrvala dlouho. Zákazníci, zvyklí mnohdy déle než dekádu nakupovat v našem obchodě, začali psát rozhořčené dotazy, co nás to proboha napadlo?

Obrázek bez popisku.

I když jsem byl připraven na to, že lidé změnu neponesou s libostí, hodně mě to nalomilo. Dal jsem si ale tu práci a osobně odpověděl na stovky vzkazů, komentářů a e-mailů, které nám v souvislosti se změnou značky přišly. Po pár týdnech najednou vše rázem utichlo a z Fantasyobchodu se zkrátka stalo imago.

Co jsem si z toho odnesl?

  • Nepodceňuj plánování. Na začátku jsme neměli jasný rámec spolupráce, žádný konkrétní časový odhad, to nás vedlo k nekonečné iteraci nápadů a honbě za dokonalým výsledkem.
  • Potřebuješ skvělé lidi – zkušenosti se dají nahradit nadšením pro věc a odvahou riskovat.
  • Dělej to autenticky. Rebranding jsme si odedřeli ale dali jsme do toho kus sebe. Myslím, že právě ta autenticita nám nakonec u zákazníků zachránila zadek.
  • Jdi si za svým. Spousta lidí, z vnějšku i zevnitř firmy nad změnou názvu kroutila hlavou. Já jsem měl ale jasnou vizi a přesvědčení. Dnes vidím, že to bylo správné rozhodnutí.

Rebranding pro nás nepředstavoval žádné zhoupnutí v návštěvnosti ani v tržbách, sem tam si nás někdo ještě vybaví pod starým názvem, ale imago naši zákazníci nakonec přijali za své. Pod novou značkou jsme vyrostli o 15%, nyní jako imago vyrábíme vlastní krásné kožené výrobky, šijeme kostýmy a chystáme toho mnohem více!


Sdílet na Facebooku
Tweetovat
Sdílet na LinkedIn
Sdílet na WhatsAppu